Sunday, March 04, 2012

PBL pinnan alta.

Ainakin Tampereella ja Helsingissä opiskeleville PBl eli problem based learning on tuttu menetelmä. Itselleni se oli aikoinaan syy hakea nimenomaan Tampereelle (kuulin itse asiassa vasta valmennuskurssilla, että myös Helsingissä on sama menetelmä käytössä). Nälkävuosien pituisten humanistiluentojen jälkeen ajatus ongelmalähtöisestä oppimisesta, jossa pääpaino ei olekaan luennoissa ja niiden passiivisessa omaksumisessa, tuntui suorastaan vallankumoukselliselta. Sen oli pakko olla toimiva menetelmä.

Aika nopeasti opintojen alettua tajusin, että PBL on kuitenkin ihan kuin kaikki muutkin oppimismenetelmät - toisille se sopii ja toisille ei. Pääsykokeisiin lukiessani olin luonut jonkinlaisen ideaalikuvan itsestäni lääkisläisenä. Ulospäin suuntautunut, sosiaalinen, iloinen ja aktiivinen minä, joka innosta puhkuen osallistuisi jokaikiseen vapaa-ajan aktiviteettiin, hankkisi runsaasti uusia ystäviä, ja kaiken tämän ekstaattisen ryhmähengen voimalla loistaisi tutor-istunnoissa kaikkensa antaen ja runsaasti saaden.

Mutta.

Tehtyäni heti ensimmäisenä syksynä sosiaalisen itsemurhan ja keskittymällä niiden lääkiksen vapaa-ajan rientojen sijaan lähinnä junaanjuoksun ennätysten tehtailuun, olen samalla tullut haudanneeksi ideaaliminäni. Juuri kukaan ei ole oikein päässyt tutustumaan minuun enkä minä juuri kehenkään. Lähes sadan opiskelijan joukosta vähintään kymmentä en osaisi edes nimetä, monesta muusta kykenen vaivoin yhdistämään nimen ja kasvot samalle henkilölle kuuluvaksi. Itse arvelen kulkevani monen opiskelukaverini mielessä nimellä "kummajainen" - tai muulla vastaavalla kyseenalaisella lempinimellä. Minulle ja muille ei ole muodostunut näiden lähes kahden vuoden aikana käytännössä minkäänlaista yhteistä historiaa. Yhteinen rajapintamme rajoittuu täysin pakollisen opetuksen piiriin, ja täytyy sanoa, ettei siitä kovin vahvaksi bondausalustaksi ole.

Ja mitä tekemistä tällä on PBL:n kanssa?

Meillä (ja käsittääkseni Helsingissäkin) PBL:n ydinaluetta ovat pienryhmissä toteutettavat tutor-istunnot, 2x1,5h/vko. Saman ryhmän kanssa ollaan vaihtelevasti joko kaksi jaksoa kerrallaan tai sitten kuten meillä nyt toisena opiskeluvuonna, ensin yhden ryhmän kanssa koko syyslukukausi, sitten toisen ryhmän kanssa koko kevät. Ryhmissä käsitellään joka kerta jokin potilastapaus, jonka pohjalta muodostetaan oppimistavoitteet seuraavaksi kerraksi. Sitten mennään kotiin, opiskellaan ne, tullaan takaisin, puretaan ne yhdessä ja aloitetaan uusi tapaus. Välillä on aiheeseen liittyviä tai liittymättömiä luentoja. No yleensä sentään liittyvät jotenkin toisiinsa.

Tutor-istunnot muodostavat siis melko runsaan ja olennaisen osan opiskelua, ja ryhmädynamiikka tekee istunnoista joko miellyttävää tai sitten - noh - vähemmän miellyttävää. Hyvä ryhmädynamiikka ja onnistuneet tutor-istunnot muodostuvat tietysti siten, että kaikki panostavat oppimistavoitteiden opiskeluun ja purkutilanteessa jakavat keräämäänsä tietoa aktiivisesti osallistuen, osallistuvat yhtä aktiivisesti uuden tapauksen oppimistavoitteiden kehittämiseen, ja näin ikään kuin opettavat toisiaan ja saavat toisilta ryhmäläisiltä vastavuoroisesti itse opetusta.

Hyvä ryhmädynamiikka on kuitenkin myös tekijöidensä summa. Kirjaimellisten tekijöidensä, eli niiden ryhmäläisten. Joku on luonteeltaan äärimmäisen teoreettinen ja perehtyy kaikkeen käsiteltyyn syvällisesti ja yksityiskohtaisesti. Joku toinen on ehkä käytännönläheisempi ja suhtautuu teoreettiseen osaamiseen suurpiirteisemmin. Joku on luonteeltaan ekstrovertti ja haluaa jakaa muiden kanssa kaiken lukemansa, toinen taas luonteeltaan kuuntelevampi ja pohdiskelevampi, eikä niinkään välitä olla äänessä edes pienen ryhmän keskuudessa. Yksi vie keskustelua eteenpäin kyselemällä, toinen vastaamalla (vaikkei aina oikeita vastauksia tietäisikään). Toisissa edellämainitut piirteet ilmenevät suuntaan tai toiseen kärjistettyinä, suorastaan leimaavina, toisissa taas yhdistyy mukavasti joukko erilaisia ominaisuuksia hyvinkin miellyttäväksi kokonaisuudeksi.

Ei ole aivan sama, minkälaiseen ryhmään sattuu päätymään esimerkiksi puoleksi vuodeksi. Vaikka lähtökohtana on sivistynyt kanssakäyminen kenen kanssa hyvänsä, on silti toisten kanssa helpompi tulla toimeen kuin toisten. Kärjistetyt luonteenpiirteet ihastuttavat toisia ja vihastuttavat sitten niitä muita. Yhtä ärsyttävä voi olla samaan ryhmään päätynyt ekstrovertti kimittäjä kuin omiaan puuhaileva juro tuppisuukin. Suurin osa edustaa kuitenkin sitä välimallia, joka tuskin herättää tunteita suuntaan tai toiseen, mutta luonteeltaan täysin erilaisista opiskelijoista koottu ryhmä voi tosiaan olla dynamiikaltaan joko sulaa silkkiä tai sitten silkkaa suolaa haavoille.

Itse olen luonteeltani enemmän epäsosiaalinen kuin sosiaalinen, helposti omiin oloihini vetäytyvä, enemmän kuunteleva kuin puhuva. Ajattelen hitaasti ja pohdin asioita usein huomattavalla viiveellä. En erityisemmin jännitä tai pelkää ryhmässä puhumista, mutta selvästi aktiivisempien läsnäollessa olen mieluummin hiljaa kuin huudan väliin. Olen aina jostain syystä kammonut sitä tunnetta, joka tulee kun aloittaa puhumisen samaan aikaan jonkun muun kanssa, eikä kukaan jääkään kuuntelemaan sinua. Eikä kukaan sen toisen samaan aikaan aloittaneen puheenvuoron jälkeen kysy, että "niin, mitä olitkaan sanomassa". Pelkään usein myös puhuvani muiden mielestä täysin vääriä asioita tai käsittäneeni kysymyksen väärin. Siksi jään usein mieluummin kuuntelemaan, mitä muilla on sanottavaa.

Oma antini pbl:n kaltaiselle oppimismenetelmälle jää siis edellä mainituista syistä melko vaisuksi. Jokainen ryhmä on minulle aina täynnä uusia tuttavuuksia, joista suurimman osan kanssa en ole aiemmin ollut juurikaan tekemisissä. Heidän käsityksensä minusta muodostuu siis lähinnä niistä kolmesta viikottaisesta tunnista, jotka vähintään vietämme keskenämme.

Vaikka teenkin vähintään 90% tutoreista huolellisesti ja asiaan paneutuen, huomaan silti toistuvasti tehneeni vain noin puolet siitä, mitä se ryhmän aktiivisin aines. En opettele eri hormonien aminohappomääriä, koska en näe siitä mitään järkeä. En myöskään sanasta sanaan kopioi muistiinpanoihini aiheeseen liittyvää oppimateriaalia, koska se on kerran jo kirjoitettu, eikä siitä uudelleen kirjoittamalla tule yhtään parempaa. En kuitenkaan ole kovin hyvä löytämään niitä olennaisia asioita, vetämään suuria linjoja yhteen tai muutenkaan ylipäänsä oppimaan tutoreiden muodossa. Tällä hetkellä tutoreiden tekeminen vie lähinnä kohtuuttomasti aikaa, ja asiat opin sitten vasta koeviikolla tenttiin lukiessa. En tiedä, mitä teen väärin, tai mitä voisin muuttaa opiskelutavoissani, mutta ainakin tällä hetkellä tuntuu, että itselleni pbl ei ole se ihanteellisin oppimistapa. Mikä sitten olisi? Jäänee arvoitukseksi, ellen vaihda yliopistoa.

8 comments:

  1. Kuulostaa erittäin tutulta. Itse myös jollain tavalla kuvittelin muuttuvani erilaiseksi ihmiseksi niin oppijana kuin sosiaalisestikin kunhan pääsen lääkikseen. Kuinka yllättävää, ettei niin käynytkään. :D

    Meillä Helsingissä tosiaan on myös PBL käytössä, tosin meillä koko preklinikan on niin, että ryhmät ovat samat aina puoli vuotta kerrallaan. Ja nyt ykkösellä itseasiassa joillakin ryhmät eivät muuttuneet paljoakaan syyslukukaudelta keväälle siirryttäessä, muutoksia määrittivät lähinnä se, halusiko suorittaa kevään ensimmäisten jaksojen PBL:t englanniksi.

    Olen siis päässyt kokemaan PBL:ää vasta reilut puoli vuotta, mutta silti ajatuksesi olivat hyvin lähellä omiani. Itse olen varsin epäsosiaalinen ja unohdun helposti kuuntelijan rooliin puruissa. Olen myös huomannut, että vuosikurssiltamme löytyy ihmisiä, joiden kanssa en välttämättä välittäisi olla samassa ryhmässä. Toistaiseksi ryhmäkaverit ovat olleet enimmäkseen ihan mukavia, joskin osa on jäänyt melko etäiseksi. Olen käynyt pääasiassa vain pakollisissa opetuksissa, luennoilla hyvin harvoin ja vapaa-ajan riennoissa en juuri ollenkaan, joten voin kuvitella että en vielä kuudentena vuonnakaan tunne suurinta osaa vuosikurssimme väestä. Tällä hetkellä pystyn 170:stä (120 yleisellä ja 50 hampaalla) nimeämään ehkä 50 naamaa, noin 30 kanssa olen keskustellutkin. Lisäksi on muutamia kymmeniä, joiden naaman tunnistan kirjastossa, mutta nimestä ei ole aavistustakaan. En itse koe sitä ongelmaksi muuten, mutta PBL:ssä kieltämättä olisi kiva tuntea ihmisiä vähän paremmin...

    Jos saisin valita, opiskelisin mieluummin ilman PBL:ää, mutta sillä mennään millä on pakko.

    ReplyDelete
  2. Voih, tuntuupa hyvältä kuulla, etten ole yksin ajatusteni kanssa. Muuten kun pitkälti tuntuu, että suhtautuminen pbl:ään on lähes hysteerisen positiivista. Tai sitten olen kuullut vain tietyntyyppisten ihmisten mielipiteitä asiasta.

    Luulen, että pbl on jossain vaiheessa opintoja oikein oiva menetelmä, mutta ainakin näin lähes kahden prekliinisen vuoden kokemusten perusteella se käyttökelpoisuus ilmenee joskus myöhemmin. Ehkä klinikassa, kun voi oikeasti pohtia jotain "potilastapauksia" eikä vain kaivella oppimistavoitteita paljastavia avainsanoja. En tiedä. Usein kyllä toivon, että voisi valita osallistuvansa joko pbl-opetukseen tai sitten siihen tavalliseen. Mutta näillä tosiaan mennään. Tsemppiä sinne!

    ReplyDelete
  3. Minusta ainakin tuntuu, että omassa lähipiirissäni lähes kaikki olivat valmiita toivottamaan pebat suorinta tietä roskiin preklinikan loputtua. Klinikassa ainakin Helsingissä on käytössä vähän pbl:ää vastaava mentor-opetus, joka toimii pbl:ää paremmin, koska tosiaan voidaan pohdiskella oikeita potilastapauksia tyylillä, mitä pitäisi tehdä, jos terkkarivastaanotolle tulee potilas, jolla on... Toisin kuin peboissa, joissa pohditaan tyyliin molekyylien rakenteita, joihin kenelläkään ei ole mitään kosketuspintaa ja tutor vain tuhisee nurkassaan. Mutta ihan samat lait pätevät myös klinikassa, ryhmästä riippuen todella moni asia voi sujua tai mennä pieleen, myös mentorin aktiivisuudella on suuri merkitys. Ihan yhtä paljon ärsyttävät tietyn tyyppiset oppijat, päällepäsmäröijät ja pätijät. Itse olen luonteeltani melko sosiaalinen, mutta jään silti usein hiljaiseksi näissä tilanteissa, koska ryhmädynamiikan ongelmat turhauttavat minua usein melko paljon.

    En siis edelleenkään ole järin vakuuttunut tästä ryhmässä oppimisesta, vaikka alunperin olin ihan yhtä innoissani kuin tekin.

    ReplyDelete
  4. Kurssikaverisi11:14 PM

    Upea kirjoitus. Vihaan tutor-istuntoja mutta toisaalta tiedän, että pbl:n ydin on toisto, toisto ja toisto. Samat tärkeät asiat luennolla, ryhmätöissä, tutoriin valmistautumisessa, tutorin purussa ja vielä kerran tenttiin lukiessa. Eli parhaimmillaan 5 kertaa samoja asioita -> Tälläinen huonomuistisempikin alkaa muistamaan edes jotakin...

    ReplyDelete
  5. Täytyy nyt vielä kiittää yhteisesti kaikkia kommentoijia. Tekstiä kirjoittaessani arvelin jostain syystä olevani aika yksin ajatusteni kanssa, ja on todella käsittämättömän lohduttavaa, että joku muukin "vihaa tutor-istuntoja" tai ei kritiikittömästi liputa pbl:n puolesta. Selvästikin sellaiselle "I hate PBL" -haalarimerkille voisi olla tilausta..:)

    ReplyDelete
  6. Anonymous5:32 AM

    Hei! Olen vasta abiturientti ja mahdollisesti lääkikseen hakemassa enkä vielä oikein ole päättänyt kaupunkia. Haluaisinkin siis tietää, onko näitä pbl-istuntoja vain prekliinisessä vaiheessa vai koko 6 vuoden ajan? Kiitos jo etukäteen! =)

    ReplyDelete
  7. kurssikaverisi takarivistä6:35 AM

    Oon kans itte huomannu tän vajaan kahen vuoden aikana, että pbl ei kyllä toimi kaikkien kohdalla. Itse oon kuitenkin päässy sellaiseen johtopäätökseen, että vaikka pbl ei mulle henk.koht. sovi, niin huonommin mä oppisin perinteisellä tyylillä. Pbl kuitenkin patistaa tekemään edes jotain kahdesti viikossa (välillä enemmän, joskus ei lainkaan).
    Ollaan suunniteltu, että tilaamme "I survived PBL" -teepaidat nelosen jouluksi porukalla ;) Tilaukseen saa liittyä! :D

    ReplyDelete
  8. Anonyymi: nyt täytyy sanoa, etten tiedä ihan tarkasti, miten kliininen vaihe on meillä treella toteutettu, mutta ilmeisesti ainakin nämä tutor-istunnot loppuvat ennen klinikkaan siirtymistä neljännen vuoden puolessa välissä. Takarivin pojat voisivat vähän valaista asiaa, jos sattuvat tämän lukemaan..

    --

    Niin, terveisiä sinne takariviin! Eikö sitä tilausta voisi aikaistaa jo täksi kevääksi jollain "50% done" -paidalla? :)

    Ja joo, olet oikeassa siinä, että pbl pakottaa tekemään jotain suht säännöllisesti, mutta välillä tuntuu, että se oppikirjojen kopioiminen ja ääneen lukeminen on suoraan pois joltain, mikä voisi olla oikeasti ehkä hyödyllistäkin.

    ReplyDelete