Thursday, April 07, 2011

Opiskelua tyylillä.

Viime jakso on onnellisesti siivottu pois mielestä. Tällaisena visuaalisena oppijana olen erittäin fiksoitunut sotkemaan opiskeluympäristöni erilaisilla post it -näyttelyillä ja muilla julistemuotoisilla performansseilla, joiden avulla kuvittelen omaksuvani lukemaani paremmin. Koeviikon aikana post it -näyttely laajenee, samoin kirjapinot pöydällä, lattialla, sängyllä, sängyn alla, pesukoneen päällä - missä milloinkin. Muutkin sivistyneet elintavat haihtuvat koeviikon aikana mielestä, joten kokeen jälkeen edessä on aina suursiivous. Rankan koeviikon jälkeen siivoaminen on parhaimmillaan katarttista; palauttamalla lainakirjat, irrottamalla näyttelytarpeiston sekä keräämällä ne oheiselämällä tuotetut pyykkikasat ja muut pois lattioilta tulen samalla siivonneeksi ajatukset pois koeviikon kiireistä ja stressistä. Uusi jakso on hyvä aloittaa kirjaimellisesti puhtaalta pöydältä.

Koulussa (yleensä luennoilla) tulee aika ajoin pohdiskeltua omia oppimismekanismejaan. Paineet ovat omalta osaltani aika kovat, sillä en ole vielä tähänkään ikään mennessä löytänyt sitä kaikkien aikojen oppimismenetelmää, jolla todella tehtäisiin tuloksia. Räpeltelen siellä täällä, kokeilen kaikenlaista, mutten hyödy oikein mistään.

Vaikka post it -kollaasien tekeminen tuntuu pitkällä tähtäimellä vähän ponnettomalta menetelmältä, luokittelisin silti itseni ennen kaikkea visuaaliseksi oppijaksi. Edustan varmasti montaa muutakin oppijaryhmää - kuten esimerkiksi keskittymishäiriöiset, hitaahkot oppijat, rautalankakaverit ja "emmä oikeasti vieläkään tajunnut" -tyypit, mutta kyllä käsi niin alitajuisesti lähtee lukiessa hamuamaan kynää ja paperia, että visuaalisuus olisi kai se main stream omalla kohdallani.

Yhtä varmasti kuin tiedän olevani oppijana visuaalinen, tiedän myös, että auditiivinen oppija en ole ainakaan. Urbaanilegendojen mukaan suurin osa ihmisistä unohtaa viikossa n. 80% kuulemastaan. Itseltäni jää luentotilanteissa n.80% kokonaan kuulematta, ja sitten siitä jäljelle jääneestä viidenneksestä unohdan luentosalista ulos kävellessäni vielä sen 80%.
Jotta kykenisin kuuntelemaan edes puolet luennosta, luennoitsijan pitäisi olla todella hyvä ja selkeä, puhua tarpeeksi haastavasti, muttei liian, esittää hyvät diat, joissa ei ole liikaa kirjoitusvirheitä, tai joita ei selata liian nopealla tahdilla, kertoa välillä jokin hauska anekdootti aiheeseen liittyen, välttää monotonisuutta ja pysyä aikarajoissa. Myös aiheen olisi hyvä olla kiinnostava. Muussa tapauksessa vaivun ajatuksiini noin kymmenessä minuutissa (jos selviän sinnekään asti), ja havahdun sieltä sitten hetken päästä toteamaan, että nyt en enää tiedä, mistä puhutaan.

Eihän se luennoitsijan vika ole, jos aihe on tylsähkö, diat kuivia ja täynnä virheitä, ja pahimmassa tapauksessa aikaakin liian vähän, mutta luennot eivät vain yksinkertaisesti ole minua varten. Onneksi meillä on PBL:stä johtuen luentoja todella vähän. Puolet niistäkin jää helposti käymättä matkojen takia - kolmen vartin vuoksi kun ei ihan viitsi kolmea tuntia matkustaa. Toisin kuin vielä syksyllä, en enää kärsi tunnontuskista luentoja skipatessani, sillä niillä istuminen on omalla kohdallani lähinnä ajan hukkaa. Paljon suuremman hyödyn saan, kun istun sen kolme tuntia ja kolme varttia naapurissa kirjastossa, ja luen asiaa itsekseni. Mussutan samalla eväitäni (minkähänlaiseksi oppijaksi sanotaan sellaista, jonka oppimismenetelmiin kuuluu lukemiseen yhdistetty syöminen? Muuksi kuin "pullukaksi"?), pyörittelen papereitani ja piirustelen sinne tänne. Välillä annan ajatusten harhailla, mutta pian palaan taas asiaan - tippumatta kärryiltä. Toimivaa - ainakin teoriassa.

Koska totuus on, että usein niinä päivinä kun koulusta on vapaata (ts. ei pakollista opetusta), lupaudun töihin, ja käymättä jääneet luentomateriaalit jäävät odottamaan koeviikkoa, jolloin on sitten niin paljon opiskeltavaa, että tulee kiire ja paniikki ja niin edelleen.

Tänään en ole koulussa. Enkä töissä. Vietän harvinaista vapaapäivää ilman velvotteita, sillä kuvittelen selviäväni niistä ennen maanantaita muutenkin. Kaiken muun tehottoman lisäksi kun edustan hyvinkin vahvasti tällaista "ensin huvi, sitten työ (viime hetkellä)" -tyyppiä.

6 comments:

  1. Anonymous2:29 AM

    Voi tämä teksti kuulosti niin tutulta, olen itse täsmälleen samanlainen oppija ja myöskin etsin vielä sitä omaa tapaani. Jos pääsen tänä keväänä lääkikseen, myös minulla tulisi kertymään 3-4 tuntia koulumatkaa (bussilla, junalla) päivän aikana. Miten olet jaksanut pitkät koulumatkat? Oletko päässyt tutustumaan opiskelukavereihin ja päässyt sisään opiskeluporukkaan vaikka et olekaan opiskelupaikkakunnalla iltariennoissa mukana?
    -Asa

    ReplyDelete
  2. Kuulosti aivan samalta, mitä oma räpellys on, joten mitään vinkkejä en osaa antaa. Mä en ole varsinkaan kirjoista lukevaa tyyppiä. Voin siis lukea kirjaa, silmät kulkevat tekstiä, mutta mitään ei siirry päähän asti. Siksi myös mun täytyy aina tehdä jotain. Alleviivatata, tehdä lisahuomautuksia yms. Mulle paras tapa oppia on ollu tulostaa aina luentodiat etukäteen, yrittää kuunnella luennoilla ja tehdä muistiinpanoja dioihin ja kotona lukea kirjaa ja kirjoittaa sieltä edelleen asioita niihin diapapereihin. Lopputulos on joskus aikamoinen sekamelska, mutta näin saan kaikki pääasiat kerättyä samoille papereille enkä lue tenttiä ennen kirjaa lainkaan, vain niitä muistiinpanojani.
    Visuaalisessa muistissa on kyllä se ärsyttävä puoli, että joskus tentissä muistaa, missä kohtaa muistiinpanojani se asia on, millä värillä alleviivattu ja mikä kuva siihen liittyy. Sitä asiaa en sitten muistakaan!

    ReplyDelete
  3. Asa, hei: väittäisin pärjänneeni matkojen kanssa aika hyvin. Sen puolesta puhuu ainakin se, etten nykyään edes ajattele niitä mitenkään erityisemmin. Ne ovat vain koulumatkoja. Junassa saan ainakin itse luettua hyvin. Matkat ovatkin tätä nykyä tehokkainta opiskeluaikaani, ja tuntuvat usein loppuvan suorastaan kesken.

    Huonoja puolia pitkissä koulumatkoissa ovat kuitenkin sekä karseat matkakustannukset että juurikin se, että kurssin vapaa-ajan ohjelmat jäävät aika järjestelmällisesti väliin. Olen ihan mukavahkosti tutustunut tyyppeihin ihan kouluaikanakin, mutta väkisinkin jää vähän ulkopuoliseksi, kun ei juuri koskaan tiedä, mistä puhutaan. Olen sentään vähän osallistunut vapaa-aikanakin - viimeksi Lääkäripäivillä, jossa tyyppeihin tutustuikin ihan eri tasolla kuin koulussa. Mutta kyllä ihan kouluaikanakin pystyy aktiivisella osallistumisella ryhmäytymään hyvinkin. Itse en kyllä ole sitä tehnyt.

    Oletko mihin muuten hakemassa? Ja mistä päin kulkemassa? Hurjasti tsemppiä pääsykoelukuihin ja kokeisiin!

    Marika: en tiedä, miksi, mutta on lohduttavaa kuulla, että meitä räpeltäjiä on muitakin. En ole juurikaan itse tulostellut noita luentodioja (varsinkaan vielä luennoille mukaan), mutta pitänee kokeilla tuota metodia, koska siinä voisi olla jotain toimivaakin. Saisi ehkä jotenkin mielessä yhdistettyä sen visuaalisen aineksen (töherrykset+diat) siihen, mitä niistä dioista on puhuttu. Harmi vain, että meillä nuo diat tulevat sattumanvaraisesti tulostettaviksi joko ennen luentoa, heti luennon jälkeen, seuraavana päivänä tai vasta tenttiviikolla. Kehitä siinä sitten jotain rutiineja..:)

    ReplyDelete
  4. Anonymous12:44 AM

    Tämä sun blogi on aivan mahtava! Olen itse hakemassa Tampereelle lääkikseen nyt ensi kuussa (ensimmäinen hakukerta). Omalta osaltanikin tulisi kuljettavaksi suhteellisen pitkät junamatkat Riihimäki-Tampere-Riihimäki-väliä jos sisään vain onnistun jotenkin pääsemään. Aina kun alkaa lukuinnostus laskemaan, saan sitä lisää tätä blogia lukiessa, kiitokset siitä! :) -SM-

    ReplyDelete
  5. Anonyymi hei,

    kiitos palautteesta! Hauskaa, jos tästä on motivaattoriksi jollekin.

    Hyvän kaupungin olet valinnut. Rmäki-Tre -väli tuntuu ainakin omasta näkökulmastani suorastaan mitättömältä pyrähdykseltä, joten matkasta tuskin tulee mikään ongelma. Nyt vaan pitää vielä päästä sisään, joten lukemaan siitä, hop! :)

    Valtavasti tsemppiä lukemisiin ja kokeisiin!

    ReplyDelete
  6. Anonymous9:20 PM

    Kiva kuulla että matka-ajat voi käyttää hyödyksi. Haen Kuopioon, koska asun n. 100 km säteellä. Matka ei ole paha, mutta aikataulut huonot eli tuovat oman haasteensa kulkemiseen. Silti sen varmasti jaksaisi kunhan nyt ensin sisään pääsisi...! :) Blogiasi on ilo lukea! -Asa

    ReplyDelete